Sabtu, 31 Mac 2012

Kisah Harga Rumah



Rumah Kos Rendah

Entri aku kali ini pasal harga rumah. Kekadang aku cemburu ngan orang yang bergaji kecil ada keistimewaan oleh kerajaan untuk membeli rumah kos rendah. Bagi mcm saya ni Gaji RM2700 sebulan belum tolak Sewa Rumah, Api Air, Telefon, Bayar Ansuran Kereta kancil 2nd Hand, bayaran ansuran pinjaman pendidikan, beli barangan dapur, personel loan bank (ini kisah lama-terpaksa bayar sampai skrg), minyak kereta, reload HP dan lain-lain lagi. gaji bersih seciput je.. simpan pun tak dapat. 

Harga rumah sekarang ni memang melambung tinggi, aku tak mampu beli rumah kalau nak beli rumah sekarang. orang kata beli lah rumah sekarang.. amboiiii mulut senang senang suruh orang beli rumah sekarang. aku tak ada duit ngok. kalau ada pun nak bayar rumah pun tak mampu. harga gila gila melambung rumah sekarang. yang untung. BANK and BANK NEGARA. mereka ni yang tetapkan interest. aku dengar dari member-member aku yang pernah beli rumah.. mereka cakap BLR naik.. aku tak faham langsung bab bab BLR ni. jadi aku cakap je lah macam nie.. heheheh

Aku menyewa rumah kampung sebuah rumah yang agak selesa lah tapiiiiiiii. biasalah nak sewa murah. rumah yang sering masuk air dalam rumah kalau waktu hujan lebat. apa lagi kalau banjir memang berendam semua barang dalam rumah. setahun sekali rumah yang aku sewa ni banjir. ramai yang kata kenapa tak pindah. Ngok nak pindah mana rumah sewa pun mahal. aku dah 4tahun menyewa rumah buruk pakcik ni. nasib juga pakcik ni baik hati. kekadang aku tak puashati juga lah dengan pakcik ni. tapi nak wat macam mana. ni jer rumah sewa yang aku dapat murah di tengah tengah bandar kuching. dekat ngan opis. 

ada aku dengar sok sek sok sek orang pasal harga rumah di sarawak jauh lebih mahal dari semananjung. sebab barang nya di import dari semananjung.. kenapa sarawak tak buka je kilang agar harga bahan untuk membina rumah ni mahal. tak terbeban sedikit orang nak beli rumah. sekarang ni orang macam sudah di racun fikiran.. ooo harga rumah sekarang naik... ooooo harga bahan binaan mahal... kena ikutttt jer pihak ekonomi menaikkan harga. kalau tak beli sekarang rumah naik...OK TUNGGU AKU MENANG JACKPOT TOTO 7 buah rumah saya beli CASH.

pernah juga tanya aku dengan Suruhanjaya Perumahan Sarawak. kira statelah.. skim rumah pertama tu yang PM announce last year. orang kat kaunter tu kata tak pernah dengar. apa punya manusia kerja tak tahu. yang ni satu polisi mereka ni. yang bujang tak boleh memohon dr suruhanjaya. hanya yang sudah berkahwin. wah hebat juga polisi mereka ni. alaaa ramai yang tak dapat bayar pun walaupun sudah berkahwin. tu lihat kat Taman Sri Wangi. banyak flat yang kena sita kena kunci. dulu selalu lepak kat flat tu sebab kawan aku ni dapat rumah tu bayaran RM190 sebulan. dia dah kawin lah. 

mcm aku ni ada masalah kewangan sedikit tapi nak beli rumah murah je. itupun tak dapat. sebab bujang boleh le beli rumah tapi kena buat part time malam malam di lorong lorong nak bayar bank.. hahahahah...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

advertlets

Nuffnang Adv